Een jaar geleden was Michiel Kalverda nog student journalistiek, nu is hij eigenaar van zijn eigen mediabedrijf. Met TMI (Too Much Information) wil hij middelbare scholieren interesseren voor nieuws.
En de prijs voor meest vernieuwende journalistieke idee gaat naar… TMI!
Donderdag mocht oprichter Michiel Kalverda (22) de Tegel Toekomst Prijs in ontvangst nemen op het podium van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag.
Een paar weken eerder won TMI al The Challenge, een wedstrijd voor jonge ondernemende journalisten. Daarmee won Kalverda onder meer 20.000 euro startsubsidie voor zijn startup.
Op het gebied van prijzen gaat het duidelijk goed met TMI, maar er nu moeten er ook kijkers komen. In februari is de startup begonnen met het eerste seizoen filmpjes op YouTube. Drie studenten journalistiek vloggen wekelijks over nieuwsonderwerpen en richten zich daarbij op jongeren.
Z24 sprak met Kalverda in zijn kantoor op de Utrechtste Uithof.
Bedrijf: TMI (Too Much Information)
Wie: Michiel Kalverda (22)
Wat: Nieuws maken voor jongeren door middel van vlogs
Waar: Daltonlaan, Utrecht
Hoe is het idee voor TMI ontstaan?
Kalverda: "Ik zat in september 2014 in de tuin bij mijn toenmalige vriendin en wat vrienden van haar, die net van de middelbare school af waren. Normaal praat ik heel veel, maar deze keer was ik stil. Ik luisterde twee uur lang naar hun gesprekken en het viel me op dat ze eigenlijk niks zeiden. Dat was op een moment dat er interessante thema's waren als de Gaza-strook, Oekraïne en IS. Hele grote problemen waar zij het gewoon niet over hadden. Daardoor begon ik mij af te vragen waarom zij zich daar nou niet mee bezighouden. Na onderzoek besefte ik dat er voor middelbare scholieren ook geen nieuwsbron is waar ze over dit soort onderwerpen horen en lezen."
Maar er zijn toch wel andere media die op deze doelgroep inspelen?
"Je hebt inderdaad het Jeugdjournaal, maar op je veertiende voel je je daar te oud voor. Het Achtuurjournaal wordt pas rond een jaar of twintig echt interessant. Er zit dus een grote groep daar tussenin. De NOS probeert het ook al heel lang met bijvoorbeeld NOS op 3, maar dat gaat ook niet zoals gehoopt. Dat komt omdat NOS op 3 het 'nieuws voor volwassenen' probeert te vertalen naar jongeren, terwijl wij nieuws willen maken vanuit de interesses van jongeren."
Hoe willen jullie dat doen?
"We willen dit doen aan de hand van vlogs. Vloggen is razend populair onder de huidige middelbare scholieren en de perfecte manier om een verhaal te vertellen. We gaan kijken wat er in de doelgroep speelt en daar hangen we vlogs aan. We willen die onderwerpen uit elkaar trekken en er iets leuks van maken door er op een hele laagdrempelige manier informatie in te stoppen."
Hoe groot is het team?
"We hebben op dit moment drie vloggers die video's maken over lachgas, afvallen en internetverslaving. Maar daarachter zit een team van 26 studenten van diverse opleidingen. Die heb ik gevonden in mijn eigen netwerk. Het zijn niet alleen mede-studenten journalistiek maar ook een designer, iemand die verstand heeft van economie en een programmeur."
Hoe willen jullie geld verdienen met TMI?
"YouTube groeit constant en steeds meer adverteerders ontdekken het medium. Deze adverteerders willen ook steeds vaker hun producten pluggen. Dat betekent niet dat wij liters RedBull gaan drinken voor de camera, maar bijvoorbeeld kleding van een bepaald merk dragen.
"Daarnaast willen wij winst maken uit branded content, waarbij een bedrijf naar ons toe komt om een productie of vlog te laten maken over hun product of bedrijf. Het is dan aan ons om een fucking vet filmpje te maken."
"Maar we willen natuurlijk ook bij onze doelgroep op middelbare scholen aanwezig zijn. Misschien kunnen we wel van toegevoegde waarde zijn bij eindexamens. Ervoor zorgen dat leren voor je examen minder stressvol wordt. Als we dat volledig uitwerken dan kunnen we in aanmerking komen voor subsidie van de overheid. Er zijn genoeg manieren om geld op te halen, maar jongeren direct te laten betalen is daar niet een van."
Vinden middelbare scholieren nieuws überhaupt wel interessant?
"Ik was TMI natuurlijk niet begonnen als ik daar niet zeker van was. Alleen zullen die jongeren geen krant openslaan en zelfs niet meer met hun ouders naar het journaal kijken. Jongeren zoeken hun nieuws op sociale media. De grootste op dit moment zijn Facebook, YouTube, Instagram en Snapchat. Sinds februari zijn wij op allemaal actief om onze doelgroep te bereiken."
Waar staat TMI over twee jaar?
"Dan hoop ik een redelijk gevestigde naam te zijn. Waarschijnlijk zitten we dan alleen nog maar in Nederland, maar zijn we aan het voorbereiden om naar het buitenland uit te breiden. Het enige vergelijkbare concept is het Amerikaanse Channel One, terwijl de Europese markt klaar ligt om veroverd te worden. Dan moet ik natuurlijk wel de 26 mensen die ik nu heb vast houden. Als ik ergens bang voor ben is dat zij na hun studie allemaal bij TMI vertrekken en ik weer opnieuw moet beginnen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl